‘Los Retornados’ Online Première 20/02/2021

TAPAS is proud to partner with several other organizations to -cosponsor the online première of Tessa Boeykens’, Pieter De Vos’ and the Copal AA community’s movie Los Retornados. Sicne the screening will be subtitled in Dutch, the following text is in Dutch.
In 1993 keerden duizenden Guatemalteekse vluchtelingen terug uit Mexico. Zij waren gevlucht voor het gewapend conflict en de genocide op de Mayabevolking. Na hun terugkeer eisten de Retornados, de ‘Teruggekeerden’, een stuk land van de overheid voor de heropbouw van hun gemeenschappen. Een van deze gemeenschappen is Copal AA La Esperanza.
Vandaag verdedigen ‘De Copaleros’ hun gemeenschap tegen de bouw van een stuwdam. Maar dat verzet is ook gevaarlijk. De overheid deinst niet terug voor een nieuwe golf van repressie. Zal de geschiedenis zich herhalen?
Deze film door historica Tessa Boeykens en filmmaker Pieter De Vos, werd gemaakt in nauwe samenwerking met de gemeenschap Copal AA La Esperanza.
De Copaleros maken hun geschiedenis via een collectief filmproject om nieuwe generaties en de wereldgemeenschap te mobiliseren. Daarom moet deze film iets worden van ons allemaal. In tijden van Corona zijn fysieke samenkomsten niet mogelijk.
We ontmoeten elkaar digitaal en streamen ‘Los Retornados’ met een aansluitend debat vanuit de Roma, de mooiste cinemazaal van het land. Inschrijven via https://www.losretornados.org

Programma livestream

• 20u00 Korte inleiding met filmmakers Tessa Boeykens en Pieter De Vos
  • 20u05 Documentaire ‘Los Retornados’
  • 20u40 Nabeschouwing met Clemente Velazques (Copal AA), Tessa Boeykens (Historica), Wies Willems (Broederlijk Delen, expert natuurlijke rijkdommen), Eva Brems (Professor Mensenrechten Ugent), David Verstockt (Fos) gemodereerd door Samuel Pinillos.
Dit project wordt gesteund door een brede groep aan partners: MO* Magazine, De Roma, De Wereld Morgen, 11.11.11. , Broederlijk Delen, We Social Movements, Defend The Defenders, Beweging .net, Human Rights Centre UGent, CESSMIR, Fos, Intal, Solidagro, Solidair met Guatemala, Vrede vzw, ENCUENTRO, Kadoc KU Leuven, Instituut voor Publieksgeschiedenis, Masereelfonds, TAPAS/Thinking About the PASt, Gents Universiteits Museum,
Amsab-ISG, Ghent Centre for Global Studies, UGent Human Rights Research Network, Participatory Video Festival, Leuven Institute of Criminology. De documentaire is een productie van Docwerkers VZW en werd gerealiseerd met steun van FWO – Vlaanderen, VLIR-UOS en Belgische Ontwikkelingssamenwerking. De digitale première wordt gerealiseerd door Docwerkers VZW en is ondersteund door dep. cultuur van de Vlaamse overheid.